19 January 2009

Barangan Tiruan

Kali ini, aku hanya ingin meluahkan rasa. Yang sebenarnya aku tidak kisah pun. Malahan tidak ambil peduli jika disimpan di dalam hati. Tapi, setelah aku fikir dengan semasak masaknya sampai ranum dah pun, rasa ini perlu diluahkan supaya keceriaan hari2 aku yang akan datang tidak mati.

Semalam. Semua ini berlaku disebabkan perbualan aku dan Popeye ditelefon.
Punca masalah: Popeye.

Olive: Lu dekat mane ni?
Popeye: Gua dekat Petaling Street. Beb, lu beli Paris Hilton lu tu bape?
Olive: Yang mana? Purse ke handbag?
Popeye: Alah, yang beg balik kampung tu (sebab pada Popeye handbag besar perlu dipanggil begitu/beg pergi pasar.Memang kejam.)
Olive: Ade la RM***. Kenapa?
Popeye: Tadi gua jumpa kat sini, sebijik macam beg lu, RM30 lebih kurang. Belum nego lagi tu.
Olive: Huh???
Popeye: Kasut Hush Puppies lu yang lu pakai pergi kelas tu pun ada kat sini. RM80 lepas nego.
Olive: Huh????????

Perlu la dia cari semua barang yang aku ada di Petaling Street tu dan bandingkan harga. Sangat geram. Banyak lagi barang lain yang telah di cetak rompak. Kenapa perlu barang2 itu saja yang difocus? Walaubagaimana pun, kasut aku tu aku rasa agak baru juga berada di pasaran. Tapi dah ada yang tiruan. Ah, aku tidak peduli sama sekali.

Mujurlah Popeye tak berjaya menjumpai perfume Marc Jacobs Daisy aku di sana. Kalau tak, lagi masak la aku kena bakar! Si Kejam! Lagi satu, barang2 seperti La Senza tu tak ada pula yang cetak rompak. Kalau ada, aku teringin juga nak beli. Yelah. Murah, kan? Siapa tak nak. Di sebabkan pemikiran rakyat Malaysia yang macam aku(sedar pun) ni lah kegiatan cetak rompak ini berleluasa. Ah, aku tak kisah pasal plagarisma ni. Sebab aku pun antara memplagiat yang berjaya jugak. Cuma aku merompak tapi tidak mencetak. Aku cuma memuat turun lagu, movie2 dan drama2 Korea/Jepun yang best dari laman web. Sebab? Jimat beb!

Sebenarnya aku nak jawab pertanyaan Popeye; tak takut ke nanti orang cakap aku pakai barang tiruan?(semalam tak sempat menjawab sebab gaduh je sepanjang bercakap)
Jawapan aku:Tak heran. Biar la orang nak kata apa. Yang penting aku puas hati dengan apa yang aku ada dan aku beli. Pasal jenama? Pada aku itu nombor 2. Kalau aku dah suka, tak kira jenama. Aku akan beli dan pakai.

Tetapi, jauh di sudut hati, aku masih lagi geram dengan Popeye.
Pembakar.
Sabo.
Geram lagi.
Dan lagi.
Bluek!

4 comments:

Romie Pujaan said...

haah la
betul kata lecturer mu itu

kah kah kah

i'm sick at times. i kno
hahahahahaha

Romie Pujaan said...

i nid to kno u more

add myspace/frenster/facebook
but prefer myspace onli ahahhaha

durianbuttercake@hotmail.com

email: yahoo.com

Suraya Nordin said...

Ok.I'll add u later...

Anonymous said...

show off, kau memang syok sendiri
eleh..tak pentingkan jenama konon, tak perlu pun kau mention semua benda berjenama yang kau ada, belagak je lebih,