21 September 2012

Cerita Spaghetti Pertama Kali Masak.

Ada 1 hari tu, Hubby gi rumah kawan dia nama Khairul Anuar. Wife dia (Yana) hidangkan spaghetti kat diorang. Punyala balik tu Hubby+kawan2 dia beriya2 cakap spaghetti tu sedap. Aku ni memang tak pandai masak western food apetah lagi spaghetti sebab orang dalam rumah aku memang tak makan makanan camni. Sebab Hubby suka sangat spaghetti tu, makanya, aku pun mesejla Yana untuk mintak resepi. Tak lama lepas tu dia pun reply. Memang lengkap resepi yang dibagi. Siap dengan jenama barang yang dia guna pun dia kasi tau  *thumbs up*.

Ada 1 weekend lepas dapat resepi, aku dan Hubby takde pape plan hari tu. Maka kami pun decide nak buat spaghetti sama2 *excited!*. Hubby pun bawakla aku pegi Carrefour Wangsa Maju cari barang. Kalau ikut instruction, Yana tu prefer Sos Kimball. Aku ngan Hubby pegila kat rak sos kimball.

Aku: Bang, betul ke sos ni? Ke ada sos lain? (sambil pegang cili sos kimballnye botol)
Hubby: Entah. Abang pun tak tahu.
Aku: Takpela B tanya Tasha (kawan aku yang selalu masak spaghetti)
Hubby: Aaa. Tanye2.

Aku pun BBM Tasha:
Aku: Cha, nak masak spaghetti ni ade specific sos or pakai sos biasa ni je?
Cha: Specific. Aku pakai prego.
Aku:Alamak!

Nasib baik aku tak terambik sos cili kimball tu. Lepas dapat BBM tu kitorang pun carila Sos Spaghetti dan jumpela Kimball punye. Rupa2nya kat rak yang sama ada jual semua barang2 untuk masak pasta ni. Siap tomato puri dalam tin, spaghetti, dan macaroni.

Dah dapat sos, pening pulak nak beli pasta ape? Sebab brand yang Yana mention tu tak de kat pasar raya tu. Kitorang pun call Mak Hubby sebab Hubby cakap Mak dia pandai gak buat. Tapi brand yang Mak Hubby cakap pun non hado. Makanya, kami belasahkan ajelah ambik je Pasta Angel Hair. Yang daging pulak, instead of guna daging cincang, Hubby nak guna daging burger dan nanti dia nak hancurkan sendiri (Husband aku kan kratif)

Sampai rumah, kami gotong royong masak. (Eceh. Padahal masak spaghetti je pun) Lepas Hubby tolong2 siapkan bahan2 untuk kuah, Hubby pun masak spaghetti tu dalam air mendidih. Nak dijadikan cerita, tunggu punya tunggu punya tunggu, spaghetti Hubby tak kembang2.

Hubby: B, Abang rasa spaghetti ni dah overcook, tapi nape tak besar2 pun.
Aku: Huh? Nape eh? Tapi dah lembek.
Hubby: Ntahlah?
Aku: Memang size de cenggini kot?
Hubby: Mungkinlah...
Aku: Dahlah tu. Angkat2.

Rupe2nye spaghetti ni ade macam2 jenis ek? (Baru google) Kalau jenis halus tu memang tunggu sampai berjanggut pun memang takkan jadi besar kan? Lepas tu kitorang sama2 ketawa sambil makan spaghetti lembek. Tapi kuahnya memang sodap! Habis jugak lembek2 pun. Siap buat bekal pegi memancing lagi. Sebenarnya Ttkdela lembik sangat. Overcook sikit je (sib baik Hubby ku alert). Hahaha. Sorry takde gambar sebab baru teringat citer ni bila baca entri spaghetti kat blog lain. Lawak tol.


1 comment:

ayut said...

:) bila dh masak sedap ajer..lg2 msak sesame gitu kan..hihi