23 November 2011

My DREAM Bedding Set & Baju Nikah

Entri 15 November 2011

Setelah seharian mengukur Jalan TAR dengan Mak & Kawannya, naik Gulatis, Euromoda, Harrison, dan segala macam kedai yang menjual busana pengantin, pencarian berakhir dengan penemuan kain dan lace sekali gus. *Sebenarnya aku dah pening+penat yang amat sangat*
Mula2 plan nak buat kain chiffon lembut tu kemudian tambah beads, tapi bila fikir aku tak sanggup nak berpanas pakai berlapis2+semangat nak sangat sama sedondon dengan baju melayu abang, on the spot tukar fikiran beli lace untuk tampal2 je. Kesimpulannya, kain untuk baju nikah aku, sama dengan kain baju melayu Abang. *tepuk2 puas hati*

Memang dari awal aku plan nak nikah pakai baju Soft Pink. Putih memang suci tapi nanti Sword Bearer pun pakai putih semua pun putih bosanlah. Aku sebenarnya nak buat Pink yang menyerlah sikit tapi dah kena warning awal2 dengan Abang yang dia tak sanggup pakai pinky2. Ni pun dia setuju dalam paksa. *Muahahaha(Gelak Jahat)*

Tapi memang rambang mata sebab kat Jakel tu banyak gilerh pilihan. Budak yang follow aku tu pun pening tengok aku kot. Berjam2 jugaklah duk padan2kan lace ni.
Ni antara pilihan yang aku padankan dengan soft pink itu.

Yang sebelah kiri ni pilihan Mak aku dan kawannya. Tapi aku tak setuju sebab dull sangat. Tapi taklah cakap terus terang kang banker kecik ati matilah gue!

FINALLY! Ni la kain yang aku pilih untuk buat baju akad nikah. Mungkin aku nak buat kurung moden je kot. Dan buat leher macam cekak musang tu. Mulanya aku nak buat baju kurung biasa je sebab kalau baju kurung moden, aku tak berkenan nak pakai kain duyung, kain dugung bagai tu. Tapi kakak (anak tokey Jakel yang cun) bagi advice kat kat aku kalau buat baju kurung biasa tak lawa nak letak lace kat bahagian bawah. Dia suruh aku buat kain kembang2 sikit, depan 1 panel dan belakang 3 panel. (Sambil tunjuk contoh kain yang dia pakai). Aku pun angguk2 kononnya paham.

Ha ni lah kain lacenya. Mak dan kawan Mak pun sepakat mengatakan combination ni lawa. Okay dah pilih, tup2 tanya harga, mahal uols harga lace ni RM700 per meter. Tapi mujurlah ada diskaun sebab Jakel buat Wedding Sale. *Lap peluh lega*

SELESAI cerita baju akad nikah, nak beli baju resepsi, tapi duit pun dah kering. Turun tingkat bawah, ada pulak display cadar Paisley Merah+Coklat. *Terus jatuh cinta pandang pertama!*
Mak aku memang tau sangat aku die-hard-fan paisley semua baju kurung aku nak paisley. Tapi bila tanya harga, mak oi! Mahalnya. RM1600+ tapi dapat half price sebab sekarang Jakel tengah sale. Gila betu. Half price kau makan jugak RM800 sedangkan aku bajet bedding set aku RM300 je paling mahal. (T_T)

TETAPI! Tetiba je Mak aku macam sangat setuju dan berkenan jugak dengan bedding set tu. Tambah lagi Kakak Jakel tu duk promote2 cakap yang ni eksklusif, ada 1 je, ada diskaun sekarang ni, kain special bok bek bok bek. Maka Mak aku pun kata, "Okay. Bungkus?"

Aku? Terbeliak bijik mata sambil tanya banyak2 kali secara berbisik (malu kalau orang kedai tu dengar).
"Betul ke ni Mak?"
"Tak mahal ke Mak?"
"Takkan cadar sampai beratus2 camni tak logiklah."
"Mak betul nak amik cadar ni ke? Tak nak survey lagi ke?"
Mak aku angguk je dan pegi kaunter bayar. Masa tu aku rasa macam dah tak jejak kaki kat bumi dah. *Terbang!*
Ada jap lagi tidur atas lantai sebab sayang cadar mahal punya pasal. LOL.
*Gambar cadar tak mau upload sebab nak surprise. Aku cuba cari contoh online tapi tak ada*

No comments: