03 May 2009

Sengal-Sengal Ubi

Aku tak tau la kenapa aku suka cakap kalau sengal, mesti ada tambah sengal-sengal ubi. Ni cerita pasal adik aku. Kami sekeluarga memang suka minum Oren Peel Fresh.


Kat hostel aku jarang minum air ni, salah satu sebab freezer Blok aku kat bawah. Tiap kali nak minum aku kena pegi ambil di bawah dah la aku duduk tingkat atas sekali. Jadi, memang wasalam. Malas gila.

Memandangkan aku tak dapat minum di hostel, bila aku balik rumah, memang aku akan pastikan bekalan air ni sentiasa ada di dalam freezer. Senang aku nak minum bila kepedasan (mak aku masak pedas sebab dah biasa). Bila pedas-pedas, dapat minum air oren yang sejuk, peh... memang terangkat. Tapi akhir-akhir ini, adik aku yang dulunya tak suka peel fresh tu tiba-tiba dah suka pulak. Dulu cakap masam. Sekarang ni tiap-tiap petang lepas balik main mesti nak minum air tu. Tak kesahlah.

Satu hari, aku makan nasi. Waktu tengahari. Biasalah, aku makan kat rumah tak pernah ada protokol. Boleh makan kat mana aku suka. Jadi, tempat yang menjadi pilihan utama mesti la atas sofa, depan tv. Memandangkan mak masak ayam masak lemak cili api yang mesti berapi-api pedas, sebelum aku mula makan+menonton tv, aku da siap sediakan air peel fresh tu kat sebelah. Aku pelik jugak sebab dalam pada adik aku duk minum, air tu masih banyak lagi.

Nak dijadikan cerita, setelah beberapa suapan, aku pun mula terasa pedas. Lantas tangan aku laju je cari air. Bukak penutup. Minum.
"Eh, apasal rasa lain macam?"
Hati aku tertanya-tanya. Kemudian, minum lagi beberapa teguk untuk menghilangkan kepedasan(tak sempat tuang dalam gelas. Pedas sangat).
"Apesal air ni rasa sejuk, tapi tak rasa oren???!"
Hati aku bermonolog sendirian.
Aku pun tengok dalam kotak tu melalui lubang atas tu. Alangkah geramnya hati aku sebab tiba-tiba yang ada bukan air OREN, sebaliknya air MASAK.

Cis. Dah la aku pedas, ditambah lagi panas hati. Cis. Nasib baik masa tu dia tidur. Sebaik sahaja dia bangun, aku pun tanya:
Olive : Adik, kau yang letak air Masak dalam kotak air oren tu ye? (Buat muka garang)
Adik : Ha ah (sengih-sengih macam kerang busuk)
Olive : Apesal kau buat macam tu?
Adik : Ye la, nanti kalau akak tengok air oren tu dah habis, akak marah Adik. Adik letak la air masak dalam tu.

Bijak gila. Disebabkan takut kena marah dengan aku kerana telah minum air oren tu sorang-sorang sampai habis, dia ganti dengan air masak dengan harapan aku tertipu. Siyut betul. Selepas kejadian itu, kalau beli peel fresh, 1 kotak aku letak dalam freeze kat tempat air, 1 lagi aku sorokkan dalam sayur-sayur kat bahagian bawah. Keh.Keh.Keh.

7 comments:

Dee said...

pulak dah pedas2, minum air oren... huh....

~ceRRy beRRy~ said...

hahahaha...
tergelak ifa baca part yg akhir skali tuh...
heeeee...
same2 bijak..
[^____^]

Raihanna said...

hahahhaahaa.... cute gile adik ko aya..
mauahahhahahahahaha

Arcryliss Chrystallite said...

ouh! i love orange!
;p

~aMira aLiaS~ said...

weyh.. adik ko yg suka menyabo kakaknye.... wakakakaka..
bijak gile... hehehehehehe

Olive said...

Dee: Best gitu Dee. Sile cube. Hehe
~ceRRy beRRy~: Hahah. Padan muke adik ku itoo.
Rihanna: Ko patut jumpe dia baru la tahu btol dia tu kiut ke ganazzz. Huhu
Arcryliss Chrystallite: Oren orang ke oren buah ni?Ops!
~aMira aLiaS~:Tau xpe... Tu sebab kakak sabo blk. Ekeke

BabacaK said...

aya,keji gle ko~
sorok dlm sayur~
hahah~