18 January 2010

Childhood Memory 1

Sekarang ni musim buah. Macam2 buah ada. Durian, langsat, rambutan, dan tak ketinggalan manggis. Bercakap pasal manggis, tadi aku baru je makan beberapa buah. Sedang aku menikmati manggis, teringat pada kenangan zaman muda mudi. Zaman tak akhil baligh, zaman aku menjadi budak kampung.

Dulu, masa zaman aku kat kampung, jarak antara rumah ke rumah sangat jauh. Bukan macam sekarang ni. Kentut pun boleh dengar. Yang best duduk kat kampung, semua jiran keliling saudara mara. Aku yang ketika itu merupakan anak tunggal, sering kali sunyi. Tak de kawan. Maka aku berkawan dengan Pak Cik aku dan MakCik2 aku yang tinggal di rumah berdekatan. Tapi selalunya aku jarang ikut MakCik2 aku ni. Sebab? Diorang tak redah sungai, tak redah paya, tak gi memancing, tak main selut (walaupun sungai tempat aku takde selut, tetap nak mention jugeks!)

Aku lagi suka join Pak Cik aku dan kawan2nya. Disebabkan aku satu2nya anak saudara beliau ketika itu (yang lain duduk kat KL dsb), maka dia pun layankan aje la aku. Bawak aku pegi ke mana saja. Ajar aku main basikal, ajar aku bawak motor, macam2 lagi la.

Berbalik kembali kepada cerita manggis. Masa tu aku rasa aku dalam darjah 2,3 macam tu. Pak Cik aku tu dah darjah 5. Waktu tu musim manggis. Kat depan rumah aku (200m dari rumah) ada 2 pokok manggis yang sedang berbuah dengan sangat banyaknya. Satu hari, lepas balik dari skolah, Pak Cik aku ajak aku pegi panjat pokok manggis tu. Aku yang sememangnya gila dengan manggis, tanpa berlegah lagi terus menyelinap keluar dari rumah. (Curfew rumah aku:keluar rumah pada waktu tengahari adalah dilarang sama sekali)

Sebaik saja tiba di bawah pokok, kami tanpa berlengah lagi memanjat ke atas. Dari 1 dahan ke 1 dahan. Buah tu kami jolok pakai galah (yang hujung dia letak botol minyak masak tu) sebab buah manggis selalu kat hujung2 pokok. Dapat je, makan. Dapat lagi, makan lagi. Sedang aku enak menikmati buah manggis, tiba2 Pak Cik aku bertanya:

Pak Cik: Kau da makan berape banyak???
Olive:Tah. Tak kira pun. Tapi banyak lah. Kenape?
Pak Cik: Kau telan biji dia sekali ke?
Olive: Ha ah. Kenape? Atih (panggilan untuk Pak Cik aku) tak telan ke?
Pak Cik: Semua kau telan?
Olive: Ha a la. Ape Atih sibuk tanye2 orang ni. Makan je lah.
Pak Cik: Abis la kau... Kau tau tak, aku belajar kat sekolah nanti biji manggis yang kau makan tu boleh tumbuh jadi pokok manggis dalam perut kau. Nanti perut kau besar ade pokok. Buncit macam perut Pak Usin(salah seorang penduduk kampung aku) tu.
Olive: Hah? (gaye terkujat gilos). Kenape Atih tak bagi tau tadi???
Pak Cik: Padan muka. Sape suruh kau makan. (Gelak dengan intonasi keji+jahat)
Olive: Abis tu macam mane ni? Kene muntah balik ke? Nanti jap lagi tumbuh mcm mane? (suara cuak gile, muka da nak nangis.)
Pak Cik: Aiyok2. Aku tak tahu. Nanti kejap lagi mesti tumbuh. Abis la. (Sambil buat muke macam aku ada dalam masalah yang maha besar).

Aku pun dengan sangat cemas segera turun dari pokok. Sambil menangis2 berlari balik ke rumah. Sampai di rumah, bila aku mengadu kat Wan (masih menangis lagi), Wan hanya ketawa. Dia cakap Pak Cik aku tu tipu je. Mana boleh tumbuh pokok manggis dalam perut. Kalau macam tu habis la semua orang yang makan manggis perut buncit. Siyut betol Pak Cik aku tu. Sedap2 je dia tipu. Tengahari tu jugak aku kena bebel dengan mak sebab curik2 secure keluar rumah.

Dah belasan tahun berlalu. Tapi aku masih ingat kenangan tu tiap kali aku makan manggis. Sampai sekarang manggis masih lagi menjadi antara buah2an kegemaran aku.

1 comment:

'Cikgu Padi' said...

hahaha...bengong gk ko ni kecik2..hehehehe...kenangan mme membawa sejuta erti dan sejuta rasa