25 September 2009

Wan Lagi.

Disebabkan aku tak ke mana-mana dan di hadapan aku cuma ada Wan, aku akan berblog cerita pasal Wan lagi.

Semakin lama Wan duduk kat rumah aku, semakin sedih aku tengok keadaan Wan. Setelah siasatan di jalankan oleh Ayah, muncullah kebenaran. Wan SEBENARNYA TAK NYANYUK! Wan sebenarnya menceritakan perkara sebenar. Wan cuma di fitnah oleh anak-anak sendiri yang mengatakan Wan nyanyuk supaya kegiatan mereka tak terbongkar.

Tiap hari Wan cakap, duit Wan dalam Tabung Haji RM13 000. Wan nak pergi Mekah. Wan nak buat umrah. Wan paksa Ayah dan aku mintak buku Tabung Haji Wan yang di simpan oleh salah seorang anak perempuan Wan. Ayah suruh Pak Cik aku ambil buku tu dari mereka. Tapi malangnya, setiap kali Pak Cik mintak, mereka cakap buku Wan tertinggal di rumah mereka. Nun jauh di Kuantan. Satu hari, Pak Cik selongkar kereta mereka. Maka terjumpalah buku Wan. Dan didapati dalam buku tu hanya ada RM8 000. Sedangkan, bila Wan tanya pada mereka, mereka kata pada Wan, duit wan dalam buku tu ada RM 13 000. Wan suruh salah sorang dari anak Wan masukkan RM5 000 dalam Tabung Haji Wan. Tapi duit tu lesap entah ke mana. Malangnya Wan buta huruf. Hingga hari ini pun Wan tak tahu dirinya di tipu. Kesian Wan.

Siasat punya siasat, Wan duduk di rumah mereka bukan hanya makan dan tidur. Wan KENA BAYAR. WAN BAYAR UNTUK SETIAP NASI WAN SUAP. Tak cukup dengan itu, salah seorang Cucus telah bergaduh dengan Wan, sampai halau Wan keluar dari rumah mereka. Dan anak Wan pulak sebelahkan Cucus Wan tu. Mana Wan tak berkecil hati.Sementara itu, ada pula Cucus Wan yang panjang tangan, curi duit Wan ketika Wan tidur.

Sudahlah makan minum Wan tak diuruskan. Wan tak dimandikan. Baju Wan tak dibasuhkan. Duit Wan dicuri. Halau pulak lagi Wan dari rumah tu. Dahlah duduk di rumah mereka makan dan minum Wan sendiri yang kena bayar. Duit Wan pulak mereka tipu. Sampai hati anak-anak Wan buat begitu pada Wan. Memang patut pun Wan marah-marah. Memang patut pun Wan doakan mereka yang bukan-bukan.

Doa Mak dan Ayah ni makbul. Setiap hari Wan mendoakan yang buruk-buruk untuk mereka. Aku dengar pun takut. Entah bila mereka nak sujud mintak ampun dari Wan. Hati Wan dah terluka. Kalau Wan meninggal dunia sehari dua ni, menjawablah masing-masing nanti. Wan cakap, kalau Wan meninggal, jangan di inform pada mereka. Wan tak nak mereka menghadiri upacara pengebumian Wan.

Kita masing-masing mempunyai Mak dan Ayah. Bahagiakanlah hidup mereka sementara mereka masih hidup di dunia ini. Semoga tak ada Mak Ayah yang lain terima nasib macam Wan.

3 comments:

'Cikgu Padi' said...

takde nk komen pape...selamat hari raya...maaf zahir batin...

Jalak Lenteng said...

uish..ni kisah len dah ni olive...kene wat sesuatu....jgnlah bertindak zalim pada mereka yg lemah dan teraniaya...

Mr Zakwan Johan said...

kasihanilah mereka yang bergelar wan....terutama zakwan....hehe