03 June 2009

Dahulu & Sekarang

Dahulu
Masa aku kecik-kecik, bangun pagi-pagi, berkabung dulu sebelum mandi. Sejuk memang tak usah cakap. Masa tu mandi air perigi. Nak mandi ala-ala P. Ramlee, takut kene hambat dengan Mak pulak. Lepas bertafakur 2,3 minit dalam bilik air (tak boleh lama-lama nanti kene marah lagi), terpaksalah mandi jugak.

Sekarang
Mandi pakai water heater. Budak bandar kalau balik kampung, tanya kat Mama mereka:
"Mummy2, kenapa dalam bathroom grandma ada kolam? She didn't use bathtub?"
Perigi pun tak kenal dah. Sebab zaman sekarang susah gila nak jumpa perigi. Kalau ada pun, air dah tak jernih macam dulu. Semua dah di ganti dengan air paip.

Dahulu
Aku dengan kawan-kawan boleh pergi memancing. Sungai cuma 300m dari rumah. Banyak ikan pulak tu. Tapi air sungai tu dah tak jernih la. Cuma boleh memancing je. Nak mandi takut. Dalam kot!

Sekarang
Banyak sungai yang dah kering. Sebab? Pemanasan Global. Kalau ada pun, sungai yang tercemar. Penuh sampah sarap dan sisa pembuangan. Budak-budak tak dapat memancing kat sungai lagi. Ikan pun dah tak ada. Tinggal anak-anak ikan je. Katakanlah anda memancing di Sungai Klang, dapat ikan, sanggup makan ke? Nak buat ikan bakar tak?

Dahulu
Balik sekolah, aku tidur. Bila petang-petang sikit, pergi main dengan anak jiran. Kadang-kadang pergi mintak tebu kat ladang cina. Musim buah-buahan panjat manggis, ambil rambutan, kemudian, makan tepi tali air dengan kawan-kawan. Bercerita tentang hal dunia kanak-kanak sambil tengok anak-anak ikan berenang. Kalau musim buah getah, masuk kebun orang. Cari buah getah. Main lawan buah getah.

Sekarang
Sekolah sampai petang. Setiap hari pula tu. Kadang-kadang dah nak masuk Maghrib baru aku nampak budak-budak sekolah dilepaskan pulang. Bila mereka nak beriadah? Bersukan? Jangankan nak makan buah-buahan tepi tali air, buah-buahan pun tak sempat nak makan agaknya. Malam lepas makan nasi, tidur. Kepenatan. Berbual bersama rakan hanya ketika di sekolah dan hujung minggu saja.

Dahulu
Kampung meriah. Kiri kanan ada jiran tetangga. Ada rakan sebaya yang boleh diajak bermain bersama. Suasana kondusif. Tenang, banyak pokok, terasa lebih dekat dengan alam semulajadi.

Sekarang
Kampung yang dahulu meriah kini sunyi sepi. Orang muda lebih suka duduk di bandar. Kemudahan lebih banyak di bandar, kata mereka. Yang tinggal di kampung hanyalah atuk dan nenek. Lebih menyedihkan lagi, banyak rumah-rumah desa yang tidak berpenghuni setelah warga tua yang tinggal di situ pergi menyahut panggilan Illahi. Semak-samun serta lalang menghiasi rumah yang dulu indah. Kampung hanya kan kembali meriah ketika lebaran menjelma.

Dahulu
Tak balik rumah dari pagi sampai petang pun Mak Ayah tak risau sangat. Sebab jiran di sekeliling rumah terdiri daripada saudara mara sendiri. Hubungan akrab antara jiran dan saling mengenali. Pernah la jugak aku kena hambat dengan rotan. Tapi bukan sebab kerisauan. Cuma sebab tak ikut curfew yang mewajibkan pulang sebelum masuk waktu Maghrib.

Sekarang
Anak-anak nak bermain lebih 500m dari rumah pun perlu diawasi bibik. Sebab? Terlalu banyak kes-kes kehilangan kanak-kanak. Jiran tetangga pula terdiri dari Bangla dan entah siapa-siapa. Lebih malang lagi, tak kenal pun siapa jiran sebelah rumah.

Dahulu
Main galah panjang, main guli, main senapang kayu. Tak ada PSP, tak ada PS3, komputer jauh sekali. Tapi kawasan rumah luas. Boleh main teng teng di tanah, main baling selipar, main polis and thief(Polis sentri)

Sekarang
Masa lapang main PSP, PS3, main Counter Strike, Dota. Galah panjang? Ape tu? Kalau nak main pun, tak ada kawasan. Nak main dekat depan rumah? Jangn mencari bala. Memang menggadai nyawa dengan kereta yang lalu lalang.

Zaman makin berubah. Dan kita perlu seiring dengan perubahan yang berlaku. Aku akur dengan peredaran zaman. Cuma, pengalaman yang aku pernah rasa dulu, mungkin takkan dapat dirasai oleh kanak-kanak zaman sekarang. Apatah lagi anak cucu kita nanti.

Justeru, sayangi Bumi kita. Peace.

4 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

ade pro and cons tentang semua perubahan kan? huhu

tapi teknologi skang da banyak memudahkan kite =)

Olive said...

░♥si lampu neon♥░
btol tu.sy setuju dgn pendpt kamu :)
buat ape pun mesti ada pro n con dia.

PeNaRi LaUt said...

aik...zaman bila plak...ada Pro n con??

Jalak Lenteng said...

puas aku cari blog ko...olive upenye name ko..haha....

dey mrs popeye...best topic ko ni..lol..teringat zaman bebudak aku....tetapi klau aku cerita gak xperience aku...berjela2..huhu....bnyak beza ngan dak2 skang...tgkkan saja dr segi bermain layang2...zaman aku dulu mak aku sampai sorok benang sebab x bg aku rembat nk men lelayang...tp bebudak skang...dgn benang lebih kurg 3 4 depa tu la dieorg lari ke hulu ke hilir...merintih jiwa aku tgk dieorg...