09 March 2009

Kekayaan Dan Kemiskinan

Bulan ni adalah the happiest month ever. Sebab? Ayah bagi aku bawa kereta putih kesayangan ku itu ke JB. Yeah! Dan bulan ini juga the pokaiest month ever. Sebab? Bounty PALAPES aku tak masuk lagi and duit biasiswa aku pun dah tiada sesen pun akibat terlalu ghairah bershopping. Hidup aku sekarang bergantung dengan elaun PAMA saje(RM 600 per month). Sebenarnya tak plan apa pun nak bawak kereta. Sebab ayah cakap kereta hanya boleh bawak di UPM nanti. Jadi, aku pun kendurikan la duit biasiswa aku secara besar-besaran.

Shades Marc Jacobs-RM500(shades memang mahal pun, ok. That one the cheapest after sale)
Jam Bonia-RM300
Clinique-RM495
Stephenie Meyer Novels+Green is the Colour+Shopaholic+Cecelia Ahern(tak best pun)-RM300
Buku Communication Skills+Expository Writing+Psikologi Pendidikan untuk perguruan(for academic purposes)-RM200
Barang kereta-RM100
Barang Adik Hadi-RM200
Kasut Sembonia-RM80
Undergarment La Senza-RM400
Makan-RM500
Hard Disk 1 tera-RM405
Barang Mengarut-RM200

Ok. Bila aku dah listkan, baru aku sedar yang bende aku beli sikit je. Tapi duit dah habis! Huhu! Mujurlah ayah tak tanya banyak mana pergi duit aku. Dia cuma bising sikit sebab aku tak bagi dia lansung untuk simpan kat akaun ASB aku. Aku malas. Sebab aku nak rasa jugak shopping barang-barang mahal.(Ceh. Macam tak pernah je!) Tak pe la duit aku habis asalkan hati aku puas. (sedapkan hati sendiri)

Sekarang ni, nak beli apa pun fikir 20 kali dulu (sebab dah pokai). Hahaha. Tapi serius aku rasa happy gila dapat membelanjakan duit itu dalam sebulan je. Sebab sebelum ni ayah pun tak pernah bagi aku banyak-banyak untuk shopping. Kalau nak, dia akan bagi RM500 tu dah paling banyak dah. So apa yang aku nak beli pun jadi terhad. Tapi tak best jugak kali ni sebab aku beli shades, aku tak dapat tukar handbag. Aku tunggu bounty masuk, kemudian nak beli handbag bonia baru. Lawa seyh. Aku dah tengok kat butique dia hari tu. Tapi masalah negaranya, kalau pinjam kad Bonia mak nak beli, kantoi la aku ada handbag baru nanti. Sure bising tu.(mak and ayah aku tak suka aku membazirkan duit)

Dasar manusia tak pernah cukup. Bila dah ada yang ni, nak yang tu pulak. Bila dah beli semua ni, aku teringin pula nak pakai LV/Prada/Anya Hindmarch. Itu baru real. Beribu-ribu lemon harga dia. Memandangkan masih belum mempunyai kemampuan pada tahap itu, aku hanya mampu menyimpan angan-angan. Tunggu orang belanja la mungkin?! Karut. Huhu!

Dah tengok bajet 2009 aku ni? Masih ada yang nak kawin dengan aku tak agaknya??? Ada bran??? Sebelum pasang niat, penuhkan poket dulu, ok?

Aku rasa apa yang aku beli tu tak membazir pun. Aku perlukan semua tu.(alasan!) Tapi aku nak nasihat kawan-kawan, kalau shopping macam mana sekali pun, tinggalkan duit untuk waktu kecemasan. Terutama bagi yang memandu kenderaan. Tak banyak sekali pun, seratus dua mesti ada dalam tangan. Sebab orang cakap, malang tidak berbau perfume! Kepada yang dapat biasiswa, marilah kita jolikan biasiswa yang ada sebab next semester dapat lagi! Hehehe. Shopping je barang2 yang korang mahu tanpa mengira harga. Itu lebih mendatangkan kepuasan.
Peace. ($_$)

No comments: